2012. május 27., vasárnap

Bodza szörp (tartós)- Krisztu




Gyerekkorom legszebb nyarait  a Vértes közepén álló családi nyaralóban töltöttük. Imádtam a környéket, sokszor egész nyáron kint csavarogtunk az erdőben, még a langyos nyári záporok sem tudtak hazazavarni bennünket. Csak a nagyanyám seprűvel, amikor megunta, hogy a bátyámmal (anyu sminkcuccaival kikenve magunkat) indiánokként vijjogtuk körbe a házat és a telket az esőben.
Ez jut eszembe a bodzaszörp ízéről...
Azóta a házat sajnos eladták és a műtétem óta már mi sem túrázunk arra olyan gyakran Zolival mint az elmúlt években. De a bodzaszörpöt még mindig szeretem.
Ez az első bodzaszörp ami tartósítva lett eltéve nálunk, így csak egy próba mennyiséget készítettem. Hogy mennyire lesz tartós? Majd megírom, amikor az utolsó üveget bontjuk fel.
A színe nem olyan zöld mint a képen, a valóságban halványsárga, majdnem olyan mint a citrom belseje.

Elfogyott! Tegnap azaz 2013.04.08-án elfogyott az utolsó adag bodzaszörp. Az utolsó cseppig olyan volt, mintha frissen készítettem volna. 
Az idén (2013.05.20.) 10 liternyit tettem el belőle, kíváncsi leszek az mikor fogy el.

Egy fedeles dobozba teszem a bodzavirágokat, vigyázva, hogy a virágpor rajta maradjon. Megszórom citromsavval és felöntöm hideg vízzel. 1 napig állni hagyom, pár óránként kevergetve.
Másnap steril gézkendőn (nekem a lejárt eü. dobozban volt ilyen) vagy más sűrű szövésű anyagon leszűröm. Az anyagban maradt növényből is kicsavarom a nedvességet. A leszűrt "léhez" adom a cukrot és hidegen addig keverem, míg az felolvad, majd az egészet felforralom. Még forrón alaposan megtisztított üvegekbe töltöm és meleg dunsztba teszem (kb 1 hét mire kihűl).
Fogyasztásig hűvös, sötét helyen tárolom. Ekkora adag talán a hűtőben sincs útban.

Ebből az adagból kb 2liter szörp lesz, ami ízlés szerint 1:6, 1:7 arányban hígítható.
  • 10dkg bodzavirág (szárastól mérve)
  • 2,5dkg citromsav
  • 1,25l víz
  • 1kg cukor
 Ára kb: 360ft (2012.május)
Cukor 289ft
Citromsav 67ft (269ft/db =10dkg)
A többi hozzávaló a kertből való saját termesztés vagy olyan kis mennyiség, hogy nem tudok rá aktuális árat számolni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése